سیمای حمل و نقل استان

 
استان فارس با قدمتی به درازای تاريخ که يکی از کهن ترين تمدنهای بشری بر پهنه آن گسترده است در جنوب کشور و بين استانهای اصفهان و يزد در شمال ، هرمزگان در جنوب ، بوشهر و کهکيلويه و بوير احمد در غرب و استان کرمان در شرق قرار گرفته است .
نقش های برجسته ای که در سينه کوهها و صخره ها کنده شده ، ظروف سفالی پر نقش و نگار در تپه های بيش از تارِيخ ، آثارمعماری بس زيبا و شگرف ، سدها ، مسجد ،برج و بارو و ساير آثار به دست آمده ، در کاوش های علمی ، گويای تمدن کهن فارس است .
آثار هنری و نمونه های صنايع دستی ادوار پيش از تاريخ مربوط به حدود شش هزار سال قبل ، نقش برجسته دوران عيلاميان در کوهستانهای فارس مربوط به چهار هزار سال پيش ، تخت جمشيد ، پاسارگاد ، آثار دوران هخامنشی در حدود قرن ششم ق . م برج نورآباد از آثار منحصر به فرد دوره اشکانيان و بعد از آن آثار دوران ساسانيان که در اغلب شهرستانهای فارس پراکنده است گواه بسط تمدنهای عالی در خطه فارس است .
پارس يکی از اقوام آريايی است که در قسمت جنوبی ايران سکنی گزيدند و نام خود را به اين سرزمين نهادند.
اين کلمه بعدها ( به طور کلی )به تمامی کشور ايران اطلاق شده و به صورت persan (انگليسی ) pers يا persan ( فرانسه ) و با کمی اختلاف به زبانهای غير ايرانی راه يافت . فارس معرب پارس است که امروز به اين استان اطلاق می شود .
اين استان همچنين محل زندگی اقوام مختلف بوده و دارای ويژگيهای متنوع فرهنگ مردمی است . فارس دارای سابقه فرهنگی عميق و ديرينه ای است و در آن مشاهيری چون ملاصدرا ، حافظ ، سعدی ، سيبويه ، روزبهان ، ابن خفيف برآمدند و منشأ آثار فرهنگی ، علمی ، فلسفی ، مذهبی ، و ادبی جاودانی شده اند . فارس دارالعلم و دارالمؤمنين است .
در طول تاريخ ، استان فارس دستخوش تغييرات وسيعی شده است و از اين رو مردم آن دارای زبان ، گويش ، آداب و رسوم به طور کلی فرهنگ های گوناگون هستند .
بر اساس بررسی های انجام شده در کل استان فارس 288 مرکز جذب گردشگر اعم از جاذبه های تاريخی - مذهبی و تاريخی - طبيعی شناسايی شده است که 148 مورد آن را جاذبه های تاريخی - مذهبی ، 125 مورد جاذبه های طبيعی و 15 مورد را جاذبه های تاريخی - طبيعی تشکيل داده اند.
* * * ازجمله اماکن مهم ديدنی استان می توان از :
بقعه مطهر حضرت شاه چراغ (ع ) آرامگاه سعدی شيرازی ، آرامگاه حافظ شيرازی ، مجموعه آثار تاريخی دوره زنديه ، مجموعه باغات تاريخی شهر شيراز (باغ ارم ، باغ گلشن ، باغ عفيف آباد ) ، مجموعه آثار تاريخی پاسارگاد( آرامگاه کوروش ، کاخ انسان بالدار ، کاخ بار عام کوروش ، کاخ اختصاصی ) ، مجموعه آثار باستانی تخت جمشيد ( تالار آپادانا ، دروازه ملل ، کاخ هديش ، کاخ تچرا ، حرمسرا ، جايگاه نگهبانان و سواران و ...) ، آثار باستانی نقش رستم ( مجموعه آرامگاههای پادشاهان هخامنشی ) نام برد .
استان فارس در حال حاضر با مساحت (خاکی ) 121825 کيلومتر مربع و جمعيتی بالغ بر 4ميليون نفر دارای 22 شهرستان ، 69 شهر و 187 دهستان می باشد .
کالاهای عمده صادر شده از استان شامل گندم ، خاک نسوز و ذرت و عمده کالاهای وارد شده به استان انواع لوله های آهنی ، سنگ و آجر و نفت و گاز بوده است .
* * * اهميت حمل و نقل جاده ای :
بخش حمل و نقل با توجه به ويژگيهای خود از بخش های زيربنايی و کليدی در اقتصاد کشور بوده و ارتباط بسيار نزديکی با ساير بخشهای اقتصادی داردبه گونه ای که عدم رشد کافی و سرمايه گذاری لازم در اين بخش می تواند ساير بخش های اقتصادی را نيز با مشکل روبرو ساخته و از پيشرفت هماهنگ انها جلوگيری نمايد . هز حمل و نقل به عنوان زيربنای رشد و توسعه و حلقه اتصال صنايع با يکديگر و عامل ايجاد و حفظ ارتباط بازار توليد و مصرف ياد می شود .

در اين ميان بخش حمل و نقل جاده ای به دليل اينکه عموما" اين بخش سهم بيشتری از ساير روشهای حمل و نقل را به خود اختصاص داده و خصوصا" در کشور ما سهم عمده جابجايی کالا و مسافر توسط اين بخش انجام می شود از اهميت بيشتری برخوردار است . عليرغم رواج شيوه های ديگر حمل و نقل همچون حمل و نقل هوايی و ريلی هنورز هم حمل و نقل جاده ای عمده ترين سهم را در جابجايی کالا و مسافر به خود اختصاص داده است .



===========================================

در حال حاضر حمل و نقل جاده ای در استان فارس ، توسط 257 شرکت حمل کالا و 101 شرکت و مؤسسه حمل مسافر صورت می گيرد اين امر توسط ناوگانی متشکل از 17653 کاميون و 3474 اتوبوس و مينی بوس و سواری کرايه و با تلاش نزديک نزديک به 3640 راننده حرفه ای بخش مسافر و 47049 راننده حرفه ای بخش کالا انجام می شود .
* * * 1 - حمل و نقل کالا
در 8 ماهه نخست سال 83 نزديک به 11204890تن کالا توسط شرکتهای حمل و نقل استان جابجا گرديده است و با توجه به اينکه 3% از کرايه حمل کالا توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور اخذ و جهت اجرای برنامه های کلان حمل و نقل در سطح کشور و ساخت و ساز های عمرانی به حساب خزانه واريز می شود ، تنها نزديک به 60% از اين در آمد بالقوه به فعل تبديل گشته و به حساب در آمدهای دولت منظور می شود ، با پيگيری و هماهنگی دستگاههای اجرايی استان می توان اميدوار بود ، در افق ده ساله آينده حداقل 80% از توليدات استان با اخذ بارنامه حمل شده و علاوه بر مزايای استفاده از بارنامه ، جنبه های حقوقی ، بيمه ، امنيت حمل و ... در نظر گرفته و در ضمن درآمدهای دولت نيز از اين بابت بصورت کامل تحقق یابد .
* * * 2 - حمل و نقل مسافر :
عدم وجود حمل و نقل ريلی و دريايی در استان و همچنِن محدوديت حمل و نقل هوايی ، باعث گرديده بيش از 96% از جابجايی مسافر استان توسط حمل و نقل عمومی از طريق جاده ، انجام پذيرد .
در هشت ماهه نخست جاری بيش از 10811517 ميليون مسافر توسط شرکتهای مسافربری استان جابجا گرديده اند . با توجه به نوسازی ناوگان مسافر در سالهای اخير جاذبه سفر با اتوبوس افزايش يافته اما به دليل تنوع توليدات خودروهای شخصی و افزايش تعداد اينگونه خودروها سفر با خودرو شخصی تا حد زيادی جايگزين سفر با وسايل نقليه عمومی گرديده که با توجه به ظرفيت محدود جاده های کشور اين امر می تواند چالش مهمی در ايمنی عبور و مرور ايجاد نمايد.
* * * 3 - ايمنی و ترافيک :
در حال حاضر 12 پاسگاه پليس راه (فعال ) امنيت عبور و مرور را در جاده های استان کنترل می نمايند . در سالهای اخير سعی گرديده کيفيت کار پليس راهها با تحويل تجهيزات نوين کنترل سرعت به آنها افزايش يابد اما همچنان بدليل کمبود امکانات خصوصا" تجهيزات و نيرو و عدم اعال کنترل های لازم در سطح جاده های استان با مشکلات بسياری در اين خصوص روبرو هستيم . در سالهای اخير تعداد 82 نقطه حادثه خيز در سطح استان شناسايی گرديده که می توان برآورد نمود . خسارات وارده در اين نقاط از جهت تصادفات ، سالانه 60ميليارد ريال می باشد با اختصاص اعتبار می توان اميدوار بود سالانه 10% از اين نقاط اصلاح گردد و بسياری از مشکلات تصادفات در محورهای استان را حل نمايد . تعداد تلفات جانی ناشی از تصادفات جاده استان طی شش ماهه سال جاری 754 نفر بوده است . بررسی آمار تصادفات در سالهای گذشته نشان می دهد که تصادفات استان از نظر تعداد ، هر سال نزديک به 10% رشد دارد اما روند رشد کشته ها و مجروحين تصادفات با توجه به تدابير ايمنی اتخاذ شده در سالهای اخير کندتر می باشد . مشکل تصادفات جاده ای هم اکنون نيز در سطح کشور از ابعاد فاجعه انگيزی برخوردار است که در صورت عدم اتخاذ تدابير مناسب ، با توجه به روند توليد خودرو در کشور ، در سالهای آینده ابعاد فاجعه به مراتب تشديد می گردد .
* * * نگاهی به موقعيت راههای استان :
* راه اصلی : 2015
* راه فرعی : 3461
* راه روستايی : 9437
* ساير : 1680
* مجموع : 16593

* * * قابليتهای حمل و نقل جاده ای در استان :
- موقعيت ممتاز کشور در ترانزيت کالا و موقعيت مناسب استان از نظر قرار گرفتن در مسير حمل و نقل ساير استانهای کشور
- امکان گسترش خدمات در مواردی چون تاسيسات بين راهی ، تکنولوژيهای نوين حمل و نقل و امداد رسانی
- موقعيت ويژه گردشگری ، جهانگردی و زيارتی استان و تنوع آب و هوايی استان در فصول مختلف سال
- نقش ويژه حمل و نقل در حفاظت محيط زيست و کاهش آلودگيها در صورت نوسازی ناوگان
- اشتغال زا بودن اين صنعت که بعد از حرفه کشاورزی بيشترين اشتغال زايی را در جامعه دارد
- ارتباط حمل و نقل با ساير بخشها و زير بنايی بودن آن در توسعه کشور
- سهم عمده حمل و نقل زمينی در جابجايی کالا و مسافر نسبت به ساير روشها ی حمل و نقل
- سهم عمده حمل و نقل جاده ای در توليد ناخالص ملی کشور ( 6% ) و اثرگذاری آن بر قيمتها و ...

* * * اهداف و برنامه ها :
- نوسازی ناوگان کالا و مسافر ( کاميون - اتوبوس و سواری کرايه ) با اختصاص تسهيلات ويژه با کارمزد بسيار کم به متقاضیان خريد خودرو به نحوی که در پايان برنامه سوم توسعه ، عمر متوسط ناوگان مسافر به حدود يازده سال رسيده باشد .
- ايجاد بانک اطلاعاتی کارآمد اعم از آمار تصادفات و سوانح جاده ای و به روز در حمل و نقل جاده ای کشور و استفاده از آن در تحقيقات ، برنامه ريزی و تصمِم گيريها جهت بهبود وضعيت حمل و نقل
- واگذاری امور تصدی گری به بخش خصوصی جهت سرمايه گذاری در تأسيسات زير بنايی حمل و نقلی مانند مجتمع های خدماتی - رفاهی بين راهی و پايانه ها ، تأمين و تغيير کاربری زمين اينگونه مجتمع ها و ايجادتسهيلات در واگذاری انشعاب آب ، برق و تلفن
- ايجاد مراکز امداد رسانی جاده ای استان با همکاری استانداری و دانشگاه علوم پزشکی شيراز و فرماندهی نيروی انتظامی استان و ايجاد تمهيدات لازم برای بخش خصوصی در جهت ايجاد مراکز امداد رسانی جاده ای
- برگزاری کلاس های آموزشی حمل و نقل بين المللی در سطح استان در جهت ارتقای سطح دانش عمومی و افزايش تعداد شرکتها و نمايندگيهای حمل و نقل بين المللی
- ايجاد شرکت های حمل و نقل بين المللی مسافر جهت توسعه خدمات گردشگری به مرکزيت استان
- ايجاد يک پايانه مسافربری بين المللی در مرکز استان با همکاری بخش خصوصی
- ايجاد يک مرکز آموزشی تخصصی واجد شرايط جهت برگزاری دوره های آموزشی ادواری جهت رانندگان و ديگر دست اندرکاران بخش حمل و نقل جاده ای
- تبديل دفترچه کار و کارت آمار رانندگان و ناوگان به کارت هوشمند در جات اصلاح ساختار کنترلی ناوگان و رانندگان

کلیه حقوق سایت متعلق به اداره کل حمل ونقل و پایانه های استان فارس میباشد .
طراحی و پیاده سازی "سامیکس"